Dopamín je hlavná chemická látka mozgu. Tento maličký neurotransmiter zodpovedá za množstvo psychických a fyzických procesov. Ak sa naučíme, ako prirodzene stimulovať svoje hladiny dopamínu, môžeme prekonať depresiu, úzkosť, apatiu, strach a súčasne zvýšiť pocity šťastia vytvorené týmto úžasným malým neurónom.

Dopamín je to, čo v nás odmeňuje určité správanie, aby sme to urobili znova a preto sú niektoré drogy tak návykové. Kokaín, heroín a ďalšie opiáty spôsobujú dopamínovú „super odmenu“, ktorá ich robí veľmi žiaducimi, až kým nepríde dopamínová havária, ktorá prichádza pri fyziologickej neprítomnosti nezákonnej drogy.

Opiáty sa viažu na opiátové receptory v mozgu, čím zvyšujú uvoľňovanie dopamínu, ale žiaľ aj po ukončení liečby sa stále zvyšuje potreba väčšieho množstva opiátu (alebo iného lieku) na vyvolanie toho istého dopamínu. To je dôvod, prečo sa narkomani uchyľujú k čoraz väčšej dávke a negatívnemu správaniu, lebo majú obrovskú fixáciu na dopamín.

V experimentoch uskutočnených na myšiach, bol stimulovaný rovnaký nervový zväzok, ktorý pri stlačení páčky spôsobuje uvoľnenie dopamínu. Myši, ponechané na vlastné rozhodnutie, stlačili páčku tisíckrát za hodinu kvôli príjemným pocitom dopamínu. Neskorší experiment vykonaný na človeku, vykázal podobné výsledky. Počas troch hodín testovaná osoba stlačila tlačidlo s dopamínovou dávkou tiež tisíckrát, aby získala obrovský emočný nárast.

Malé množstvo dopamínových dávok v mozgu, s relatívne menej deštruktívnym výsledkom ako pri konzumácii nelegálnych drog, môžeme získať aj pri iných činnostiach  ako napríklad zarábanie peňazí, sex a dokonca aj výherné video hry. Existujú však aktivity na podporu dopamínu, ktoré môžu pravidelne zvyšovať náš „príjemný“ neurotransmiter bez toho, aby spôsobili návykové reakcie.

Máme len určitý počet dopamínových neurónov, sú menšie ako iné neuróny a tvoria menej ako 0,0006% neurónov v ľudskom mozgu. Môžeme však stimulovať silný nervový zväzok, ktorý spája dopamínové neuróny s ich cieľom v prednom mozgu.

Dopamín pre nás robí viac, ako len posilňuje náš pocit šťastia. Je tiež zodpovedndý za reguláciu nášho svalového pohybu, zlepšovanie kognitívnych funkcií, pomáha udržať našu pozornosť, robiť rozhodnutia, vyhodnotiť situácie a nájsť riešenia a tiež regulovať sekréciu prolaktínu.

Dopamín je nepochybne mimoriadne dôležitý pre naše blaho a šťastie. Pri zníženej hladine dopamínu máme tendenciu pociťovať depresiu, smútok, zmätok, strach, negatívne myslenie a pociťujeme aj ďalšie emocionálne prekážky.

Teraz už máme predstavu o tom čo je dopamín, ako funguje a aké má funkcie v našich telách. Ale ako môžeme dopamín získať  prirodzenou cestou, bez použitia nebezpečných simulantov uvedených vyššie?

Skvelá správa. Existuje hneď niekoľko 100% zaručených spôsobov, ako si môžeme hladinu dopamínu zvýšiť. Poďme  si ich predstaviť.

1. STRAVA – jedzme potraviny zvyšujúce dopamín. Esenciálna aminokyselina tyrozín je prekurzorom dopamínu (prekurzor je východisková látka, častica, z ktorej chemickou cestou vzniká výsledný produkt, napr. droga). Pri konzumácii potravín, ktoré obsahujú tyrozín, môžeme prirodzene zvýšiť hladiny dopamínu. Tyrozín nájdeme v potravinách ako sú napríklad vajíčka, mlieko, jogurt, zelený čaj, káva, vodný melón, banány, mandle, tmavá čokoláda…

2. POHYBOVÁ AKTIVITA – cvičenie zvyšuje receptory dopamínu D2 v mozgu. Tiež zvyšuje serotonín a ďalšie endorfíny v tele. Pravidelné cvičenie môže pomôcť predchádzať depresii, znížiť stres a posilniť myseľ, rovnako ako posilňuje telo.

3. ZNÍŽENIE LIPOPOLYSACHARIDOV – je to dlhé slovo, ale ide v podstate o endotoxín – jed pochádzajúci z tela baktérií, ktorý spôsobuje, že váš imunitný systém sa celkom zblázni. Lipopolysacharidy tiež utlmujú produkciu dopamínu. Pri konzumácii potravín, ktoré chránia črevá, ako je jogurt, kefír a užívanie probiotík môžeme znížiť svoje lipopolysacharidy a umožniť jednoduché vytvorenie dopamínu.

4. DETOX – je veľmi dôležité pravidelne detoxikovať organizmus. Nahromadenie toxínov v našich telách môže zabrániť tvorbe dopamínu. Existuje nespočetné množstvo spôsobov detoxikácie, od pitia zeleného čaju a čerstvých štiav, byliniek ako je Tulsi (Bazalka posvätná) a Ibištek, až po prijímanie aktívneho uhlia, ale najmä zmenou jedálneho lístka a životného štýlu. Pozor, toxicitu môžeme mať nielen v tele, ale aj v duši a mysli. Detoxikovať preto musíme celok. Ale pozor, ak sa rozhodneme pre zmenu stravovacích návykov a celkovú detoxikáciu, odporúča sa pomaly a postupne, neskôr sa dočítate prečo, prezradím len, že dopamín nemá veľmi rád radikálne zmeny. Isté však je, že čím menej sme toxický, tým viac sa zvýši náš dopamín. Dobrých článkov na tému detox nájdeme na nete neúrekom – dávam do pozornosti článok – Pravdy a klamstvá o detoxikácii.

5. VÝŽIVOVÉ DOPLNKY – hladiny dopamínu môžu byť tiež zvýšené prostredníctvom výživových doplnkov, skúsme napríklad:

  • L-theanín – zvyšuje početné neurotransmitery v mozgu, vrátane dopamínu. Zelený čaj je bohatým zdrojom tejto rastlinnej látky
  • Kurkumín sa vyskytuje prevažne v kurkume a tiež účinné zvyšuje dopamín v mozgu.
  • Ginko biloba môže tiež zvýšiť hladiny dopamínu.
  • Acetyl-L-tyrozín je stavebným blokom dopamínu, takže jeho zdravá dávka tiež podporuje produkciu dopamínu v mozgu.

6. POSTUPNÉ PREKONÁVANIE ÚLOH – mozog vylúči trocha dopamínu vždy, keď úspešne splníme úlohu – bez ohľadu na to, či je veľká, alebo malá. Ak chceme získať čo najviac dopamínových „dávok“, potom si rozdeľme veľké úlohy na menšie úseky a vyhodnoťme splnenie týchto úloh postupne a každú samostatne. Vytvorenie zoznamov nám s tým pomôže. Tento zvyk má tiež tendenciu udržať krok smerom k splneniu našich cieľov a vyčistiť duševný neporiadok v našej mysli. Zásady samoregulácie uvádzajú, že ak nová úloha v našej životnej rutine predstavuje zmenu 25% (alebo väčšiu), budeme mať pocit že nie sme schopní ju dokončiť a často skončíme seba sabotážou, alebo sa úplne vzdáme. Naopak, malé zmeny – okolo 10% nás vedú správnym smerom a zvyšujú naše potešenie.

7. OBĽÚBENÁ HUDBA – jedným z najjednoduchších a najrýchlejších spôsobov, ako získať prospešnú dávku dopamínu v mozgu, je počúvanie obľúbenej hudby. Hudba vytvára „vrcholové emocionálne momenty“ tým, že náš mozog „spieva“. Hudba pomáha ľuďom cítiť sa povznesene už od paleolitu. Je to vyskúšané a pravdivé.

8. KREATIVITA – buďme kreatívny. Nezáleží na tom či vyjadrujeme svoju kreativitu tým, že robíme umenie či remeslá, alebo píšeme symfóniu, akákoľvek tvorivá aktivita zvyšuje hladinu dopamínu. Dajme si záväzok a vytvorme niečo kreatívne – napíšme báseň, experimentujme pri varení, alebo si „vytunujme“ auto… fantázii sa medze nekladú!  Obrovskou odmenou nám bude okamžité zvýšenie úrovne dopamínu.

9. MEDITÁCIA A JOGA – meditácia a joga môžu účinne zmeniť mechanizmy mozgu, ktoré nám umožňujú zväčšiť naše dopamínové zásoby. Jedným z dôvodov, prečo meditujúci zvládajú stres lepšie a zvyčajne sa cítia dobre, je zvýšenie GABA (kyselina gama – aminomaslová) a dopamínu v ich mozgoch. Meditácia nám tiež uvoľňuje a spriechodňuje nervové dráhy, ktoré blokujú uvoľňovanie dopamínu a iných neurotransmiterov, ktoré v nás vyvolávajú dobrý pocit. Pri meditácii môžete pre zvýšenie pohodlia použiť meditačné vankúše a meditačné deky. Pre zvýšenie koncentrácie zasa rôzne druhy kadidiel, napríklad vonné tyčinky, vonné kuželevonné sviečky, bylinné zväzky alebo príjemnú hudbu.

10. POZITÍVNE A ZODPOVEDNÉ MYSLENIE – nielenže takéto správanie zvýši hladiny dopamínu, ale stane sa aj základom pre vytváranie nových pozitívnych návykov. Stačí do svojho života postupne zaradiť dobré veci ako je napríklad recyklácia plastov, alebo obmedzenie chémie v domácnosti – opäť platí že fantázii sa medze nekladú. A nezabudnime si tieto ciele a predsavzatia poznačiť v kalendári alebo denníku a po úspešnom ukončení „odfajknúť“ ich splnenie. Tu môžeme svoju obľúbenú dávku dopamínu získať dokonca opakovane a bez väčšej námahy. Prvú dávku dostaneme pri splnení predsavzatia a tú druhú vždy keď sa spätne pozrieme do denníka, alebo kalendára a pripomenieme si ako úspešne vyhrávame svoje ťaženie.

Ak viete o ďalších spôsoboch ako si prirodzene zvýšiť hladinu dopamínu, budeme radi ak sa s nami o ne podelíte v komentároch pod článkom. Tiež nás veľmi poteší keď v komentároch uvediete svoje vlastné skúsenosti s týmto malým neurónom šťastia.

Krásny deň a veľa dopamínu 🙂 Inawa.

Zdroj: https://www.wakingtimes.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.